De är dyra och svåra att få tag i. Vissa skulle också säga att de är tunga och ergonomiskt dåliga för ryggen. Ändå har läderbagarna från Portland vuxit fram som det kanske hetaste den frälste golfaren kan lägga vantarna på. – Det har vuxit fram en kult, säger Mackenzie Golf Bags vd Nic Mulflur och tar med oss på en läcker resa. Vi börjar så klart på Old Course.
Berättelsen om världens kanske läckraste golfbagar börjar som så mycket annat golfrelaterat på den gamla banan i St Andrews. Året är 1985 och det amerikanska golfproffset Peter Jacobsen är i staden tillsammans med sin bror David. För Peters del så hade han flera gånger tidigare befunnit sig i detta golfens Mekka, men David hade gjort resan från familjehemmet i Oregon.
För dem båda så var rundorna på Old Course en bucket list-upplevelse och de valde därför att anlita caddie. Chefen för byns caddies, caddiemastern, pekade på en man vid namn Rick Mckenzie och instruerade denne att bära de båda amerikanernas bagar – en på varje axel. Rick grep tag i de båda brödernas tunga bagar model XXL och skakade uppgivet på huvudet. Därefter lyfte han ut bara det viktigaste från var och en av dem innan han laddade upp deras utrustning i sina egna två mycket mindre pencilbagar i läder.
Långt ifrån tourbagar och GPS-klockor
Detta var så klart bara ett av många minnesvärda ögonblick i den gamla grå staden, som förde dem närmre spelets essens än vad de någonsin tidigare befunnit sig. Detta var så långt ifrån elvagnar, tourbagar och GPS-klockor du kunde komma. De hade svårt att släppa upplevelsen och direkt efter hemkomsten till Oregon bestämde de sig för att kontakta en lokal läderhantverkare för att göra de vackraste, mest okomplicerade läderbagarna – helt och hållet inspirerade av vad Rick burit på sina axlar i St Andrews. Så föddes den första Mackenzie-bagen. Bagen hade ett fack för att förvara bollar, handskar och peggar. Så småningom kom en uppföljare. Med två fack.
Bagarna ser i dag, 38 år senare, nästan likadana ut. Men en rad förbättringar har gjorts. Vi pratar med vd Nic Mulflur som i dag driver företaget tillsammans med sin pappa Tom. – Det otränade ögat ska knappt kunna se skillnad på en Mackenzie-bag från 1988 och 2022. De är väldigt lika och bagens silhuett har inte ändrats särskilt mycket. Men hela tiden gör vi små förbättringar för att den ska se bättre ut, vara lättare att bära och hålla bättre. Det är en produkt som fungerar precis som ett par kvalitetsskor i finaste läder. – Det är inte ovanligt att folk skickar bagar för reparation som är 25 år gamla. När vi då tar emot dem i verkstaden så granskar vi dem och ser vad vi kan förbättra. Vi vill att detta ska vara en bag som du kan ge din son eller dotter om tio eller tjugo år, säger Nic.
“Inte marknadsföring bakom kundernas tillit”
En ”Mac” har sitt ursprung i noga utvalt läder som beskärs för specifika delar av bagen. Det skivas, viks, hamras och sys för att hitta den perfekta tjockleken till varje detalj. – När det kommer till kvalitet tror vi inte att du vinner kundernas tillit genom marknadsföring. Tilliten får du genom att tillverka något riktigt bra och sedan låta konsumenterna bilda sin egen åsikt. Sedan sprider ryktet sig ganska snabbt, berättar Nic och redogör för hur nästan varje bag görs på beställning. – Då och då har vi några få lager. Men 95 procent av våra bagar är helt och hållet tillverkade efter beställning. Det är vad som gör oss unika. Det är lite som när du går och köper en fin kostym. Då går du till skräddaren och de mäter upp plaggen precis så som du vill ha dem. Vi vill göra samma sak med våra golfbagar, helt i motsats till de som massproducerar kepsar eller handskar.
Mackenzie-bagarna tillverkas i två olika material; läder och vaxad duk. Den vaxade duken levereras av USA:s äldsta producent, med anor långt tillbaka på 1800-talet. – Vi vill bara jobba tillsammans med företag som sätter standarden när det kommer till högsta kvalitet, och det ska så klart återspegla sig i slutprodukten, säger Nic.
Prislappen lockar en viss typ av konsument
Men smakar det så kostar det givetvis. Inte sällan går en Mackenzie-bag loss på en bra bit över 10 000 kronor – en prislapp som kräver en speciell typ av konsument. – Vi har funnits sedan mitten av 80-talet, men det är faktiskt under de tre-fyra sista åren som vi vuxit som mest. Jag skulle säga att vi tillverkar någonstans mellan 100-150 bagar i månaden, vilket i stort sett är vad vi mäktar med eftersom vi tillverkar alla för hand.
Under åren Peter Jacobsen tävlade på touren fanns av naturliga skäl inte tillräckligt med tid för att driva Mackenzie Golf Bags, som därmed blev mer av ett hobbyprojekt. I början av 90-talet sålde bröderna Jacobsen företaget. Redan då var pappa och son Mulflur aspiranter. Nics pappa Tom kände David Jacobsen väl. Inte bara var de också från Portland, Oregon. De hade dessutom gått i samma skola och framförallt lärt känna varandra genom golfen. Nic hade å sin tur också blivit bra vän med Davids son Matt.
Men företaget kom att få andra ägare innan det var dags för Tom och Nic. – Vid den här tiden så var det mer eller mindre ett under att företaget överlevde. Jag tror bara att det hade med kvaliteten att göra, för sett ur ett företagsperspektiv så var det långt ifrån en hälsosam affär. – När pappa och jag lade oss i så var det lite som att vi ryckte liv i det hela. Dessutom var tajmingen helt perfekt med den renässans som golfen upplevt de senaste fem-tio åren. När vi kom in i bilden så hade företaget inte ens ett Instagramkonto, men kombinationen att retro blev trendigt igen och kom in med ny energi gav snabbt resultat. Relativt snabbt blev det hippt och en statussymbol bland frälsta golfare att bära de dyra läderbagarna. – Vi har fantastiska kunder som mer eller mindre säljer vår produkt åt oss. Det hjälper väldigt mycket. De bygger en form av organisk rörelse som visar extremt stor kärlek till våra produkter. Det är väldigt ofta som folk frågar dem om bagen de använder och stolt och gärna berättar om sina bagar. – Det har vuxit fram en kult, lite som kring Scotty Cameron-putters, avslutar Nic med ett skratt.